TODAY'S MISHNA IS DEDICATED IN MEMORY OF
Basha bas Yosef a"h. Learn Mishnayot in her memory »

Orlah 2:1-2

פרק ב

משנה א

התרומה ותרומת מעשר של דמאי החלה והבכורים עולים באחד ומאה ומצטרפין זה עם זה וצריך להרים הערלה וכלאי הכרם עולים באחד ומאתים ומצטרפין זה עם זה ואין צריך להרים ר’ שמעון אומר אינן מצטרפין רבי אליעזר אומר מצטרפין בנותן טעם אבל לא לאסור

ר’ עובדיה מברטנורא

התרומה. עולין באחד ומאה
אם נפלה סאה אחת מאלו במאה סאין של חולין בטלה ומותרים לזרים. בפחות ממאה, הכל אסור לזרים. ומפקינן לה מדכתיב גבי תרומת מעשר את מקדשו ממנו מה שהורם ממנו אם חזר לתוכו מקדשו דהיינו צ”ט דממאה הפריש עשרה למעשר ומעשרה אחת לתרומת מעשר

ומצטרפין זה עם זה
אם נפלה סאה אחת מכולן לפחות ממאה חולין מקדשתן. ובהא מודו כולי עלמא דמצטרפין, דשם אחד נינהו וכולהו מקריין תרומה דבחלה כתיב חלה תרימו תרומה ובכורים נמי אקרו תרומה דאמר מר ותרומת ידך אלו בכורים דכתיב בהו ולקח הכהן הטנא מידך

וצריך להרים
הסאה שנפלה ולתת אותה לכהן, והשאר מותר לזרים. ואע”ג דבערלה וכלאי הכרם דחמירי טפי א”צ להרים והאיסור עצמו בטל שאני תרומה דיש לה בעלים וצריך להרים מפני גזל השבט אבל בכל שאר איסורים דלא שייך בהו דין גזל כשהן מתבטלין א”צ להרים

עולין באחד ומאתים
דגבי תרומה כתיב מלאה, מלאתך ודמעך לא תאחר, ובכלאי הכרם כתיב מלאה פן תקדש המלאה מה מלאה האמור להלן עולה, כדילפינן מאת מקדשו ממנו, אף כאן עולה. ולפי שכפל אסורו שהוא אסור בהנאה כפלו עלייתו וצריך מאתים. וערלה ילפינן לה מכלאים לפי שהיא אסורה בהנאה כמותן

ומצטרפין זה עם זה
ערלה וכלאי הכרם מעורבין יחד שנפלו לתוך היתר, מצטרפין לאסור ביבש עד מאתים, ובלח בקדרה בנותן טעם

אינן מצטרפין
אפילו לאסור הקדרה בנותן טעם, כיון דשני שמות נינהו. אלא אם יש בקדרה לבטל טעם הערלה בפני עצמן, וטעם כלאי הכרם בפני עצמן, הכל מותר

מצטרפין בנותן טעם
שצריך בקדרה בלח כדי לבטל טעם שתיהן יחד

אבל לא לאסור
ביבש, שא”צ שיהיה בהיתר מאתים כנגד שתיהן. והלכה כת”ק

—————————–
משנה ב

התרומה מעלה את הערלה והערלה את התרומה כיצד סאה תרומה שנפלה למאה ואחר כך נפלו שלשה קבין ערלה או שלשה קבין כלאי הכרם זו היא שהתרומה מעלה את הערלה והערלה את התרומה

ר’ עובדיה מברטנורא

התרומה מעלה את הערלה
מצטרפת עם החולין לבטל את הערלה. וכן הערלה מצטרפת עם החולין לבטל את התרומה

שנפלה למאה
לאו דוקא מאה אלא פחות ממאה, דאילו מאה ממש עולה ולא בעי צירוף אלא ה”ק התרומה שנפלה לחולין ונעשה הכל מאה

ואח”כ נפלו שלשה קבין של ערלה
סתם מתניתין כר’ יהושע דאמר בפ”ק דתרומות דתרומה עולה במאה ועוד הלכך כשנפלה סאה של תרומה לצ”ט של חולין, וחזרו ונפלו שם שלשה קבין של ערלה ומצטרפין עם החולין, שנמצאו שם צ”ט ועוד שלשה קבין חולין, הרי סאה של תרומה בטלה במאה ועוד. אי נמי מצינן לאוקמה כר’ אליעזר דהלכתא כוותיה דאמר תרומה עולה באחד ומאה וכגון שנפלה סאה של תרומה לתוך צ”ט סאין וחצי סאה של חולין ושלשה קבין הללו של ערלה שהוא חצי סאה מצטרפין עם החולין להשלים לשיעור מאה של חולין כדי שתעלה באחד ומאה

זו היא שהתרומה מעלה את הערלה
שאותה סאה של תרומה נצטרפה עם החולין להשלים מאתים חצאי סאין, להעלות שלשה קבין של ערלה באחד ומאתים

והערלה את התרומה
דשלשה קבין של ערלה שהן חצי סאה, נצטרפו עם החולין לבטל סאה של תרומה באחד ומאה. דכשנפלה סאה לתוך צ”ט וחצי נאסרו, וכשחזר ונפל שם שלשה קבין ערלה או כלאים, הותרו

Download Audio File