TODAY'S MISHNA IS DEDICATED IN MEMORY OF
Basha bas Yosef a"h. Learn Mishnayot in her memory »

Kilayim 9:9-10

משנה ט

לבדים אסורים מפני שהם שועים פיו של צמר בשל פשתן אסור מפני שהם חוזרין כאריג רבי יוסי אומר משיחות של ארגמן אסורות מפני שהוא מולל עד שלא קושר לא יקשור סרט של צמר בשל פשתן לחגור בו את מתניו אע”פ שהרצועה באמצע

ר’ עובדיה מברטנורא

הלבדים
צמר טרוף בלא טוויה ואריגה ועושין ממנו בגד. ואם טרף צמר ופשתים יחד ועשה מהן בגד אסורים מדרבנן, דדוקא מן התורה הוא מצריך שלשתן שוע טווי ונוז אבל מדרבנן בחד מנייהו סגי או שוע או טווי או נוז, והנך כיון שהם שועין אסורים מדבריהם

פיו של צמר בשל פשתן
האורגים אחר שמשלימים הבגד רגילים לעשות על שפתו ג’ וד’ חוטין עב כדי שיתקיים הבגד והוא קרוי פיו, ואם הבגד של פשתן אסור לעשות פיו של צמר

מפני שחוזרין לאריג
מסבבין את האריג. פ”א דומין לאריג

משיחות של ארגמן
יתירים וחבלים של צמר צבוע ארגמן

אסורות
לחגור על גבי חלוק של פשתן

מפני שהוא מולל עד שלא קושר
שדרכן לחבר במלילה החגור של צמר עם החלוק של פשתן קודם שיקשר בה מתניו

לא יקשור סרט של צמר בשל פשתן
שלא יעשה אדם חגורות של צמר וחגורות של פשתן ויקשרם זה בזה

אע”פ שהרצועה באמצע
כגון רצועה של עור שמשיחות של פשתן בראשה א’ ומשיחות של צמר בראשה האחר וכשהוא חוגר בה קושר שני ראשיה של צמר ושל פשתן זה בזה. דאי לאו הכי פשיטא דשרי שהרי מעשים בכל יום דבגדים של צמר משימים תחתיהם עורות טלאים שהם תפורים בפשתן

—————————–
משנה י

אותות הגרדין ואותות הכובסים אסורות משום כלאים התוכף תכיפה אחת אינה חבור ואין בה משום כלאים והשומטה בשבת פטור עשה שני ראשיה לצד אחד חבור ויש בה משום כלאים והשומטה בשבת חייב רבי יהודה אומר עד שישלש השק והקופה מצטרפין לכלאים

ר’ עובדיה מברטנורא

אותות הגרדיים
דרך האורגים והכובסים לרשום שם הבעלים על הבגד במעשה רוקם כדי שלא יתחלפו של א’ בשל חבירו. ואם הבגד של צמר ואותות של פשתן או איפכא אסור משום כלאים

תכיפה א
תחיבה אחת שתחב המחט בבגד פעם אחת בלבד

אינו חבור
לטומאה ולטהרה. ואם נטמא אחד מהם לא נטמא חבירו, ואם הזה על א’ מהם לא הזה על חבירו

ואין בה משום כלאים
אם א’ של צמר וא’ פשתים וחברם בתכיפה אחת

והשומטה בשבת
על מנת לחזור ולתפור פטור, ולא הוי כקורע ע”מ לתפור שתי תפירות דחייב

עשה שני ראשיה לצד א
כגון שהעביר המחט פעם א’ ולא העביר כל החוט והעביר המחט פעם שנית ונמצאו שני ראשיה לצד א’ וקשרן, דאם לא קשר שני ראשי החוט יחד אינו מתקיים

עד שישלש
שיכניס ויוציא ויחזור ויכניס שלשה פעמים. ואין הלכה כר”י

השק והקופה מצטרפין לכלאים
אם חתיכת בגד צמר מחוברת לשק וחתיכת בגד פשתים מחוברת לקופה, וחברן יחד בשתי תכיפות מצטרפות, אע”פ שהן מחוברות לשני כלים, ולא אמרינן האי לחודיה קאי והאי לחודיה קאי ואינן חבור. וה”ה אם מחוברים לשאר כלים דהוי דינן כמו שק וקופה

סליק מסכת כלאים

Download Audio File